wtorek, 3 stycznia 2012

Ciekawostki: Eurotunel


Za Wikipedią:

www.eurotunnel.com - our history
Eurotunel (fr. Eurotunnelang. Channel Tunnel) – tunel pod kanałem La Manche o długości ok. 50 km, łączący Calais we Francji z Folkestone w Wielkiej Brytanii, wybudowany i obsługiwany przez brytyjsko-francuskie, prywatne konsorcjum Eurotunnel plc.
Tak naprawdę są to trzy tunele: Dwa po jednym dla każdego kierunku, a pomiędzy nimi mniejszy tunel serwisowy - przeznaczony wyłącznie dla służb ratowniczych i pracowników serwisu. Połączony jest przejściami z tunelami komercyjnymi. Nie ma torów, by nie potykali się o nie strażacy i pogorzelcy. Poruszają się oni specjalnymi modułami. Komputery dbają by jeździły tak jakby tory istniały.
Ruch samochodowy i osobowy przez tunel odbywa się za pomocą wahadłowych pociągów Eurostar oraz Channel Tunnel Rail Link, kursujących z Londynu do Paryża i Brukseli.


Dane techniczne

  • średnica tunelu przewozowego wynosi 7,60 metrów
  • długość każdej nitki tunelu wynosi 50 km
  • tunele przebiegają od 45 do 70 metrów pod poziomem dna morza (La Manche)
  • szybkość każdego pociągu w tunelu - 160 km/h
  • czas przejazdu pociągu z terminalu na terminal 35 minut
  • turbulencje - brak
  • składy pociągów Le'Shuttle przeznaczone do obsługi ruchu osobowego między Folkestone i Calais zabierają 120 samochodów osobowych i 12 autokarów
  • przez tunel przejeżdżają też składy towarowe z samochodami ciężarowymi oraz pociągi o zmiennym składzie kursujące między Paryżem, Brukselą i Londynem.

Historia

Otwarcie tunelu nastąpiło w 1994 roku. Wówczas to spełniły się wieloletnie marzenia o połączeniu Francji i Wielkiej Brytanii.

Początki

1802, francuski inżynier, Albert Mathieu, zaprojektował pierwszy tunel, przez który miały przejeżdżać dorożki. Po 1830 roku kiedy to rozwinęła się linia kolei parowych zaczęto myśleć nad połączeniem kolejowym przez tunel pod kanałem. Thome de Gamond spędził 30 lat pracując nad różnymi projektami tunelu. Jednak pomysły inżynierów połączenia tych dwóch lądów od 1880 do 1945 roku nie opuściły deski kreślarskiej.

Projekty

Dopiero w 1957 roku została utworzona specjalna grupa zajmująca się projektowaniem tunelu. W 1973 roku mieli gotowe cztery projekty:
  • Wind tunnel - tunel podwyższonego ryzyka
  • Europont - był to most zawieszony na kevlarowych linach, jednak szybko ten projekt został zdjęty gdyż koszt wynosił 6 miliardów funtów.
  • Euroroute - było to połączenie mostu i tunelu pod morzem koleją
  • Channel Expressway - połączenie podziemne drogi oraz kolei
  • Eurotunnel - ten projekt został opracowany w latach 1972-75 założeniem były dwa tunele kolejowe oraz trzeci dla serwisu, długość ich miała wynosić 50 km.
Wybrany został projekt "Eurotunnel" i 1 grudnia 1987 roku zaczęto budowę po stronie angielskiej. Po trzech latach 1 grudnia 1990 roku Graham Fagg i Phillippe Cozette w obecności mediów przebili ostatnią warstwę skały i podali sobie ręce, przechodząc w ten sposób do historii[1]. 6 maja 1994 roku nastąpiło oficjalne otwarcie przez królową Elżbietę II oraz francuskiego prezydenta François Mitterranda, a po miesiącu odbył się pierwszy przejazd Eurotunnelem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz